Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

asddas

testtetasastastastast
Yvonnes Yoga
Yoga World
Livet

På återseende

Det är med sorg i hjärtat jag bestämde mig för att inte blogga mer. För nu. Det kan bli i andra sammanhang, med andra omständigheter, i en framtid.

Jag har mycket att vara tacksam för, det har varit givande så länge det varat. För nu.
Fortsätt gärna följa mig på Instagram @yvonnesyoga

När du förändrar ditt sätt att betrakta saker, förändras de saker du betraktar.

7 september, 2018 | 1 KOMMENTAR.
Annons
Annons
LivetTanketwist

Tillkortakommanden

När jag inser mina egna begränsningar så blir jag frustrerad över mina tillkortakommanden. Jag vet egentligen inte varför, men det kan vara så att när man ser något som man ogillar och inte trodde fanns så hamnar man först i förnekelse. Förnekelse över att ”nej det där är inte jag” – för att sedan inse, ”jo det där är jag”. Du hamnar i chock, skrik och panik!
Och från detta blir upprinnelsen frustration och ilska. Samtidigt en stark drivkraft till förändring. Vilja bli eller göra något av det, för att sedan kunna se sig själv stolt i ögonen ”det här är verkligen jag”.

När jag hamnar i denna loop av chock, frustration och tillbaka i förändring, så ser jag också hur mitt mående och agerande både till mig själv och andra speglar sig i min process. Jag kan hamna i onödiga föräldra-barn-relation-tillsägelser, dvs. ”här är det jag som bestämmer, lyd!” utan en som helst dialog eller förklaring. Eller bli oerhört ledsen för småsaker som annars inte hade nuddat min axel. Hänga upp mig och älta, vara otillfreds med tillvaron etc. Och när jag letar runt i detta så hittar jag ingen orsak eller anledning till missnöjet eller frustrationen. Förrän hela loppen har fått gått sitt varv.

Våga ge saker tid. Något jag påminner även mig själv om, ofta.

Populärt från Yogaworld.se

Tanketwist

Kan man se på någon att den yogar?

“Du kan se på någon att den yogar. De luktar örtte och eteriska oljor, rör sig graciöst och med medvetna rörelser. Deras lemmar är smala och smidiga. De strålar och har ett lugn som sprider sig.”

Ett dömande eller ett önskvärt uppmålat fack av en yogini/yogi?
Jag hörde denna liknande uppmålade bild av yogan när jag tittade på TV. Avsikten var att lyfta meditation och träning till eftertraktade höjder. Jag blev helt paff! Yogan objektifierades och var helt plötsligt inget själsligt. Det fick mig att fundera åter igen på yogan som något vi betraktar utifrån – dess yttre natur och hur yogan upplevs av andra genom att kategoriseras och sättas i fack.
Bra – Dåligt, Eftertraktat – Undvikande, Svart – Vitt, och så vidare…

Istället för att betraktas – så handlar yogan för mig snarare om upplevelsen.
Jag tycker så mycket om alla möjliga träningsformer, men återkommer till yogan som ger mig mer än bara rörelsemönstret, fysiken och smidigheten. Det ger mig ett lugn, en trygghet och en ventil i acceptans.

Men jag måste ändå erkänna att det som lockade till yogan från allra första stund var den där “yogaglowen”. Jag blev nyfiken på den och ville utforska vad det handlade om.
Jag har ännu inte upptäckt vad – eller om det ens finns något svar, och jag fortsätter leta och söka. Vilket är charmen i sig, yogan ger andra svar längs vägen.

Hur betraktar du yogan? Lägger du yogan i fack? Vilka utövar yoga?

27 juni, 2018 | 1 KOMMENTAR.
Allmänt

Själsligt och kroppsligt

Jag köpte en prenumeration från Soulwork Club redan vid lanseringen i april. Men eftersom jag drogs med en förkylning ett bra tag så startade jag inte förrän nyligen. Så är inne på v.3 av 12 nu med programmet ”Transformation”.

Johanna Hector (fd Andersson) alias @yogajohanna, är en förebild för mig. Jag känner henne inte personligen men allt det jag ser av henne i sociala medier och via Yogobe (yogavideos online) så har hon givit mig något, fått frön att växa i själen på mig. Så valet var enkelt att testa även hennes koncept om träning, kost och det inre välmåendet, som hon gör tillsammans med Paulina Friberg @p.friberg.

Jag vill återge er min resa och vilka effekter detta Transformation-program givit, ger och eventuellt kommer ge mig.

Du utgår från ett kompendium samt en hemsida med din profil. I kompendiet står det om tränings- och kostprogrammet som följer för tre månader. Träningen kan du göra hemma och den följer du via videos i din profil på hemsidan. Så du har alltid koll på exakt hur lång tid träningen tar, när du vill planera in den enligt ditt schema (3 ggr/vecka styrka plus 1 ggr/vecka yoga).

Utöver den fysiska träningen så finns det även delar av träning för det inre välmåendet. Där får du också videos för enkel meditation och andning samt texter med frågeställningar att reflektera över i häftet.

Kostprogrammet utgår från tre nivåer, så den är delvis personligt anpassad med inte uträknad efter dig exakt. I alla nivåer finns uträknad hur mycket du ska äta av protein, fett och kolhydrater under alla dagens måltider, vilket motsvarar en viss energimängd. Det finns både fördelar och nackdelar med det så klart, men för mig personligen är detta riktmärke så mycket bättre än att exakt följa något striktare. Jag vill att detta ska vara flexibelt, utan att behöva tumma alltför mycket på min vanliga livsstil. Kost och träning hör ihop, men jag vill inte få något maniskt eller ohälsosamt beteende som skapar motsatt effekt. Balansen tycker jag detta koncept bidrar starkt till!
Jag har nog aldrig varit så mätt som jag är hela tiden. Tidigare åt jag alldeles för lite proteiner och fick för lite energi till träningen. Trötthet berodde alltså på låg energinivå snarare än bara för lite sömn.
Recepten väljer du själv.

Det var hårdfaktan så ni fick en bild av konceptet – ni kan läsa om alla detaljer här hos Soulwork Club.

Inför starten v.1 förberedde jag mig i två dagar – jag läste kompendiet och botaniserade mig i min profil på hemsidan, valde ut recept och handlade maten. Jag lagade luncher och middagar klart för första veckan, planerade träningen och val av frukost.

Första veckan kändes tung. Jag hade ställt in mig på att det skulle bli tufft, där den största utmaningen låg i upplägget av kosten. Jag hade svårt att till en början hitta rätt nivå. Behövde trycka i mig, och var ständigt mätt. Jag hade ju ännu inte vant kroppen vid det behovet av det stora energiintaget. Men successivt hittade jag suget på morgonen för frukost, mättnad till kvällen och inget sug efter socker.
Den största skillnaden hittills är att jag är inte uppblåst på eftermiddagar/kvällar längre! Sover ännu bättre, även fast jag sov bra innan, så är det också en skillnad jag märker att kroppen vill sova och då gärna mer än 8h.

Blev ett långt första inlägg. Men, fortsättning följer..!

TanketwistYoga

Städning av templet

Varje gång jag yogar förundras jag efteråt av hur mycket jag behövde just yogan.
Det är inte alla tillfällen som yogan känns naturlig, välkommen och energigivande.
Men alltid välbehövlig och full med tacksamhet.

Som idag, jag kände motstånd till att ens ställa mig där på mattan.
Jag skulle följa ett program digitalt, vilket kan underlätta det där att bara göra. Du ser hur långt passet är och du kan skumma igenom filmen för att veta vilka övningar du ska göra.
Det var extra skönt att må-bra-tillståndet kom som balsam för själen direkt efter passet.

Passet hade fokus på mindfulness och avslappning:

– let go to let in.

Utandningen symboliserade den utrensande slaggprodukten som kroppen och sinnet behövde göra sig av med. Som att gå ut med soporna.
Inandningen blev tillfället att åter fylla på, inhämta ny energi och skapa nya tankebanor. När du ser den rena omgivningen runt dig efter allt slit av städning från golv till tak.
Jag gillar den typen av bildliga föreställningar av ens tempel/kropp och sinne – omvårdnaden om den som är så välbehövlig trots motståndet som kan infinna sig beroende på dagens status.

Yogan är inte bara fysisk. Det är jag så klart medveten om. Det som ändå får mig att gå från mina tankar ner i kroppen är just nu de fysiska och meditativa asanas. Något som är på uppgång är också andningen – pranayama. Alternativa meditativa och mindfulness tillfällen är njutningen för mig av att vara här och nu. Och känna det också.

Vad gör du när du känner stort motstånd?
Har du några knep för att tillslut komma till mattan?
Vad uppstår i dina tankar när du väl tagit dig dit?

Andra mindfulness situationer som hjälper dig att återgå till nuet?

1 2 6